Kroppens teologi II – En stor hemlighet

I Sverige slutar vartannat giftemål med skilsmässa. Kanske är det därför många väljer att vara sambo istället, så att inte uppbrottet ska bli en så stor sak. Möjligheten att bryta förhållandet finns ju med från början i så fall.

Du såg att Jesus ställde extremt höga krav på ett äktenskap. Skilsmässa är uteslutet enligt honom. Lärjungarna tyckte precis som de flesta i vår tid, att i så fall är det kanske bättre att inte gifta sig alls? Det var tydligen lika svårt att hålla ihop för två tusen år sen som i dag!

Ändå drömmer nästan alla om det livslånga förhållandet. Varför skulle man annars kedja fast hänglås vid en bro eller tatuera sin älskades namn på armen? Alla som varit förälskade vet att man tänker: ”Det är du, och bara du. För alltid.” Har man inte känt så, har man inte varit förälskad på riktigt.

Måste vi ge upp den drömmen? För det räcker ju inte med en högtidlig ceremoni i kyrkan för att äktenskapet ska hålla. Inte med världens starkaste passion. Inte att bita ihop tänderna och bestämma sig för att lyda Gud av ren viljestyrka. Av egen kraft är det nästan omöjligt att bygga ett livslångt förhållande där kärleken är levande. I varje fall är det alltför många som misslyckas.

Jesus kom inte för att slå oss i huvudet med en omöjlig norm. Han kom för att hela den sjuka relationen mellan man och kvinna så att vi kan få det vi längtar efter. Det handlar om en otrolig gåva han vill ge, en gåva som är en stor hemlighet, Mysterium Magnum. Han vill dra man och kvinna in i sitt eget magnetfält av kärlek.

För att ta emot den gåvan behöver du tro. Och du behöver säga ja.

En stor hemlighet

En del tänker att äktenskap är en gammal borgerlig institution där man tråkar ut varandra efter ett tag. Och så kan det förstås bli. Andra tänker att meningen med att gifta sig är att få en civilrättslig status som par. Punkt. Det är sant, men det är inte det viktigaste. Många kristna tänker att man får kärleken välsignad av en präst när man gifter sig. Det stämmer kanske, men är inte alls det viktigaste. I Efesierbrevets kapitel 5 hittar du nyckeln som avslöjar äktenskapets hemlighet:

”Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall bli ett. Detta rymmer en stor hemlighet – Mysterium Magnum – här låter jag det syfta på Kristus och kyrkan.”

”Hemlighet”, eller mysterium på grekiska, blir sakrament på latin. Föreningen mellan man och kvinna är ett sakrament. Vad betyder det?

Ett sakrament är ett synligt tecken som förmedlar en osynlig nåd från Gud. I dopets sakrament föds vi på nytt genom vatten så att vi inympas på Kristi kropp, ”den nya människan som har skapats efter Guds bild.” Det är något du inte kan se eller bevisa. Men du kan leva av den tron och få hela ditt liv förvandlat.

I eukaristins sakrament (nattvarden) får det nya livet näring från Jesu kropp och blod genom brödet och vinet. Det kan du inte heller se, men din tro får näring och växer.
I äktenskapets sakrament får man och kvinna ta emot en särskild gåva genom löftet som de ger till varandra. Det viktiga är inte prästen som välsignar, utan parets ord till varandra.

Jag tar dig till min äkta hustru/man

och lovar att vara dig trogen

i medgång och motgång,

i sjukdom och hälsa

och att älska och ära dig i alla våra livsdagar.

Att gifta sig är att sluta ett kärleksförbund där man är trogen intill döden. Det är stort, men väldigt skört. Just här kommer därför Gud in och ger en särskild nåd. Det är genom att tro på det som man får uppleva att det är verkligt.

Det händer något när man och kvinna säger ”ja” till varandra. De dras in i kärleksförbundet mellan Kristus och människan. Man och hustru får ösa ur en källa som aldrig tar slut. Kristi kärlek blir deras kärlek. Hans gåva av sig själv blir deras gåva till varandra. Hans trohet blir deras trohet. Jesus hade aldrig kunnat ställa så höga krav på äktenskapet om han inte samtidigt var den som gav kraft till det. ”Utan mig kan ni ingenting göra”, säger han.

Kristus är själva källan till kärleken

Jesus kallar sig för brudgummen. Han inleder sin verksamhet genom att göra ett tecken på ett bröllop: vatten förvandlas till vin. Den bröllopsfesten avslöjar målet med hela hans verk: att förena sig med varje människa som en brudgum med sin brud, och föra alla till en evig bröllopsfest.

Äktenskapet är ett tecken som säger något om relationen mellan Gud och mänskligheten. Både i Gamla och Nya testamentet beskrivs Gud som en brudgum, och bibeln slutar med att kyrkan, ”bruden”, ropar ”Kom!” till Kristus, sin himmelske brudgum.

Att vi alla människor skulle vara ”brud” i förhållande till Gud kan vara svårt att fatta, särskilt om man är kille. Men Gud är bortom allt som har med fortplantning, biologi och kön att göra. Vi är skapade till Guds avbild, men Gud är inte skapad till vår avbild. Han är inte sexuell.

Man säga att alla människor är ”feminina” i förhållande till Gud, därför att det är vi som öppnar oss och tar emot Hans kärlek. Kvinnans kropp uttrycker öppenenhet och mottaglighet på ett sätt som mannens kropp inte gör, och därför är det kvinliga en talande symbol för att förstå människans relation till Gud.

Men kan man verkligen säga att två som är gifta med varandra är som Kristus och Kyrkan? Låter det inte överdrivet och lite överandligt? Alla vet ju hur det ser ut i vardagen med en stressad tillvaro där man ofta blir irriterad och grälar, måste städa, hämta och lämna på dagis, släpa matkassar, och få ekonomin att gå ihop. Skapar inte Kyrkan andliga överkrav för vanliga män och kvinnor?

Nej vi behöver inte blunda för en vardag som kan vara tuff. Men det är just i vardagen vi behöver påminna oss om att livet är så mycket mer. Man och kvinna är inte ensamma med sina problem.

”Detta är min kropp, detta är mitt blod”, säger prästen om enkelt bröd och vin. Det behövs tro för att se Kristi kropp och blod på altaret. Samma sak med äktenskapet. Genom vardagens ibland banala händelser är Kristus med när två makar säger ja till varandra dag efter dag.

Lyckliga de som tror.